خواص دارویی، فواید و مضرات قهوه سبز

بازگشت

فهرست مطالب

1) قهوه سبز چیست؟

2) آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن (لاغری) میشود؟

3) خواص دارویی و فواید قهوه سبز

4) ملاحظات استفاده از قهوه سبز

5) مضرات قهوه سبز

6) طرز تهیه و مصرف قهوه سبز


1) قهوه سبز چیست؟ (بالا)

قهوه ی سبز همان قهوه بو نداده و کال است. زمانی که قهوه را از میوه ی درخت قهوه جدا می کنند دانه های آن سبز است. این دانه ها تا حدودی شبیه به آلبالو هستند. اما در حین بو دادن رنگ آن ها عوض شده و تبدیل به قهوه ی معمولی می شوند که ما استفاده می کنیم. این کار را برای معطر شدن قهوه انجام می دهند. بعد از حرارت بالا تا 230 درجه ی سانتیگراد، قهوه به رنگ قهوه ای تیره در می آید و کافی است این دانه ها را آسیاب کرده و دم کنید. همین عمل بو دادن قهوه باعث ایجاد تغییراتی در ترکیب دانه ها می شود. به این ترتیب که میزان کافئین و بخصوص پولیفنول ها، اسید کلروژنیک، کافئیک و کینیک آن کم می شود. این ترکیبات در قهوه ی سبز در مقایسه با قهوه ی بوداده 2 تا 4 برابر بیشتر است. یعنی خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی آن بیشتر است. به نظر می رسد که پولیفنول ها اثرات مثبتی روی سلامت انسان داد.

قهوه حامد - خواص دارویی، فواید و مضرات قهوه سبز

2) آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن (لاغری) میشود؟ (بالا)

در اکتبر 3102 شایعه جنجال برانگیزی در خصوص عصاره قهوه سبز که در جنگ با برآمدگی شکم معجزه میکند، همه جا پخش شد. بعد از پخش برنامه تلویزیونی دکتر اُوز، میلیون ها نفر آن را به عنوان قرص معجزه آسای قرن میشناسند و باعث خوشحالی بسیاری از افرادی شد که هر روز با اضافه وزن خود دست به گریبانند.

البته در سال های اخیر بررسی های متعددی در خصوص تأثیر قهوه ی سبز (بدون کافئین یا با کافئین) روی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط انجام شده است. اینکه می توان این نوع قهوه را معجزه ی لاغری دانست جای کمی تأمل دارد. نتایج یک بررسی اخیر نشان می دهد که قهوه ی سبز روی عده ی اندکی از شرکت کننده ها تأثیر جزئی داشته است.

دانه قهوه سبز تاثیرگذارتر از دیگرمحصولات است. بیشتر محصولات موجود در بازار عصاره‌شان را از مواد دیگر شیمیایی می‌گیرند. این کار را برای کم کردن هزینه‌ شان انجام می‌دهند اما تاثیر گذاری‌ شان را نیز کاهش می‌دهند.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام اطلاعاتی که در مورد قهوه سبز و ارتباط آن با لاغری وجود دارد، به صورت نسبی میباشند و تاثیر این ماده بر کاهش وزن در بدن های مختلف متفاوت است. برای رسیدن به نتیجه بهتر در هرروش کاهش وزن که انتخاب می کنید لازم است ورزش را فراموش نکنید.

انواع مکمل های این قهوه به صورت کپسول و قرص حاوی عصاره ی قهوه ی سبز نیز به فروش می رسد. این نوع مکمل ها را با مکمل های لاغری دیگر مصرف نکنید. بهتر است قبل از شروع مصرف هر نوع مکملی اول نظر یک پزشک متخصص را جویا شوید.

3) خواص دارویی و فواید قهوه سبز (بالا)

4) ملاحظات استفاده از قهوه سبز (بالا)

در مصرف دانه قهوه سبز بایستی به موارد زیر توجه کنید :

5) مضرات قهوه سبز (بالا)

مصرف زیاد و بیش از اندازه قهوه سبز باعث بروز برخی عوارض و ناراحتی های زیر خواهد شد :

6) طرز تهیه و مصرف قهوه سبز (بالا)

قهوه سبز به صورت دانه های قهوه معمولی به فروش می رسد که می توانید خریداری کرده و استفاده کنید. باید بدانید که طعم این نوع قهوه هیچ ربطی به طعم قهوه ی معمولی ندارد.

بهتر است این دانه ها را به مدت یک شب در آب سرد خیس کنید. به ازای هر فنجان می توانید یک قاشق چای خوری سر پر قهوه سبز را به همراه یک لیوان آب جوش در قهوه جوش ریخته و اجازه دهید که به جوش بیاید و دم بکشد. مدت زمان ۱۵ دقیقه برای تهیه قهوه سبز کافی است. بعد ازآن لازم است که از یک صافی رد کنید تا کاملا رقیق و یکدست شود.

متخصصان توصیه می کنند که میزان مصرف قهوه ی سبز را به روزانه دو فنجان محدود کنید و در کنار آن از دیگری مواد غذایی یا نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده نکنید.

منابع :
تبیان (Tebyan)
آکاایران (Akairan)
فرش درینک (Freshdrink)
جام جم آنلاین (Jamejamonline)

کلمات کلیدی (Keywords) :
خواص دارویی فواید و مضرات قهوه سبز، خواص شگفت انگیز، قهوه سبز، چربی سوزی مقابله با خستگی، تعادل قند خون و پیشگیری از دیابت، پیشگیری از کبد چرب و التهاب کبدی


بازگشت